קהילות יהודיות באזורי הגבול של הח'ליפות

קהילות יהודיות באזורי הגבול של הח'ליפות

פרויקט זה משרטט את החזיתות ואזורי הגבול של הח'ליפות המוסלמית בתקופה שבין 950-650 לסה"נ (תחת שלטון הראשידון המאוחר, השושלת האומיית והשושלת העבאסית). הגבולות הארוכים של הח'ליפות שימשו מוקדים למסחר ולפעילות צבאית מצד אחד, ומצד שני היו אזורים פריפריאליים שמשכו מיעוטים להתיישב בהם. מבין הקהילות הללו ניתן למנות את היהודים הארמנים, האשורים, הברברים ועוד. פרויקט זה מתמקד בקהילה היהודית. 

בשלב הראשון, הפרויקט מאפיין את המבנה של החזיתות השונות של הח'ליפות, כפי שהן מתוארות בספרות הקלאסית של הגאוגרפיה המוסלמית. יצרנו מסד נתונים הכולל את הקריטריונים הבאים: שם מקום, מיקום, סוג מקום, היררכיה מנהלתית, תיאור מקור וקישור למקור. חיברנו את הנתונים שלנו עם מידע נוסף שקיים ברשת, למשל ב-ויקידאטא ובפרויקט al-Ṯurayyā. הגזטיר (אינדקס המקומות) שבנינו מבוסס במידה רבה על מילון הארצות (Muʿjam al-buldān) של הגאוגרף המוסלמי יאקות אל-חמאוי (1179–1229) שהחיבור שלו זמין בזכות תרומה של פרויקטים כמו Shamela, Kitab ו- OpenITI. הפרויקט האחרון (OpenITI) מפתח כלים דיגיטליים לזיהוי טקסט אוטומטי ומבנה טקסטים בערבית מהתקופה הקדם-מודרנית בפורמטmarkdown .

שלב זה גם כולל יצירת מפה דיגיטלית המושתתת על בסיס הנתונים וניתוח גאוגרפי השוואתי של תפרוסת צבאית ויישובית, תפרוסת דמוגרפית בדגש על קהילות המיעוטים, חלוקה מנהלתית וקשרים של רשתות יישובים ופעילויות בין החזיתות השונות. 

השלב השני של הפרויקט עוסק בשאלת המחקר המרכזית ומנתח את המאפיינים הייחודים של הקהילה היהודית באזורי הגבול,  תוך ניתוח היבטים של דמוגרפיה, אורח חיים ועיסוק. לצורך זה, נשתמש בכלים של ייצוא מידע (information extraction) וזיהוי ישויות (Named Entity Recognition) בטקסט על טקסטים זמינים בעברית, בערבית ובאנגלית, העוסקים בתיאור היהודים באזורים אלו. 

 

צוות הפרוייקט